historie 1969

1969 werd wederom een belangrijk jaar. Er werd een nieuwe studio betrokken, de alarmschijf werd ‘geboren’, Eddie Becker verliet Veronica maar Stan Haag en Klaas Vaak kwamen de gelederen versterken. Verder zette de mens voet op de maan en de popmuziek kreeg z’n Woodstock festival.


Veronica
ongemoeid

Het gaat begin 1969 goed met Veronica en vooral het vooruitzicht over niet al te lange tijd in een gloednieuw gebouw te kunnen werken zorgde voor een zekere opwinding bij het personeel.
En er circuleerden berichten dat Veronica van regeringswege voorlopig ongemoeid zou worden gelaten.

En wat wel eens vergeten wordt is dat er vele mensen op de achtergrond werkzaam waren in de studio die zorgden dat alles op rolletjes liep. Een volgende keer zullen we een aantal mensen laten zien die aan boord van het trouwe schip werkten.

De vele postzakken die iedere dag in de studio binnen kwamen werden altijd netjes verwerkt door oom Piet (z’n achternaam zijn we kwijt). Later werd z’n werk overgenomen door Hilda Vastenburg.

In de keuken hadden we tante Erna van den Heuvel. Ze zorgde dat de koffie altijd klaar stond en ruimde onze geweldige rotzooi op die we altijd in “haar” keuken achterlieten.



Oom Piet - Postkamer

Tante Erna

Han Vastenburg

Ellen Daams


Directiekantoor

Wie we ook niet mogen vergeten is onze eigen man van de huishoudelijke dienst Han Vastenburg. Hij wist overal raad op.

Er was ook een afdeling die bijvoorbeeld de reklame contracten behandelde en de zendschema’s maakte. Op die afdeling werkte al vanaf de begin 60-er jaren Ellen Daams.

Eind 1968 was besloten de kantoren en studio’s te verplaatsen naar een prachtige villa met de naam Lapershoek aan de uitvalsweg van Hilversum naar Utrecht.

De dagelijkse leiding van Radio Veronica was in handen van directeur Bull Verweij samen met z’n broer Jaap. Ze deden dat vanuit het directiekantoor op de benedenverdieping van Lapershoek. Dirk Verweij was op de achtergrond aanwezig. Hier een doorkijkje van het directiekantoor vanaf de achterkant van Lapershoek.



Lapershoek

Lapershoek

Lies Timmermans

Odiel van Deuren


De directie werd terzijde gestaan door Lies Timmermans en Odiel van Deuren, zij “gingen” over het geld dat werd uitgegeven.

Maar voordat de verhuizing een feit was moest er nog heel wat gebeuren!

De gehele bovenverdieping moest met 5 studio’s ingericht worden. Op de eerste verdieping moesten kantoren komen en beneden in een grote ruimte werd de discotheek gevestigd. Die moest ruimte bieden aan zo’n 60.000 ! singles en LP’s.


De nieuwe discotheek in opbouw door Jan Oene

... en toen het af was

single doosje

Er werd dus druk getimmerd om al die platen een plek te geven.

De ruimte in de nieuwe discotheek was voor iedereen een verademing!


Francis Bouwman bergt de singles op

Jose Blom en Lenny

Hans Mondt

En hier een foto met de meiden uit de discotheek in de achtertuin van Lapershoek.

Ook de tuin rondom de studio nodigde uit tot meer dan radioprogramma’s maken, zie de foto waarop Akke en Mieke appels gingen plukken en hoe Gerda danste met haar hond Beer Beer.


vlnr: hond “beer beer”, Gerda, Francis,
Anneke, Akke, Fiep, Mieke

Akke en Mieke

Gerda en hond Beer Beer

De studio’s werden voorzien van moderne door Philips gemaakte mengtafels en, toen voor het eerst in Nederland, APPEL cartridge machines uit Italië.
Een cartridge machine is een kleine bandrecorder waar een plastic doosje in gaat dat voorzien is van een ‘eindloos’ bandje waarop bijvoorbeeld een reclame of jingle staat.
Het was oorspronkelijk een Amerikaanse vinding die via de Engelse zeezenders naar Europa was overgewaaid.

De cartridge machines kwamen uit Italië waar de Italiaanse Omroep RAI ze al gebruikte.



cartridge

APPEL cartmachine

reclame tape doos

Voor de ingebruikname van de APPEL cartridge machines stonden de reclames en jingles op bandjes die elke keer na gebruik teruggespoeld en in een doosje gedaan werden. Zie bijgaande foto.

Het is logisch dat de cartridge tijd en ruimte bespaarde, want terugspoelen hoefde niet meer en hij is veel kleiner zodat hij makkelijker op te bergen was!




de carts opgeborgen op de gang
(foto ©Freewave Media Magazine)

detailfoto reklames en jingles in het rek

studiotafel maken

De studio’s werden zoals eerder vermeld voorzien van moderne mengtafels met een Pye limiter/compressor. De mengpanelen werden speciaal op verzoek door Philips geleverd.
De elektronische apparatuur werd geplaatst in en op een metalen frame dat Han Vastenburg van de huishoudelijke dienst had gemaakt en dat 5 maal, in elke studio 1. Zie de volgende foto.

Begin januari werden de nieuwe mengtafels geleverd en hier een mooie foto waarin je kunt zien hoe ze tijdelijk werden opgesteld in Lapershoek.



Mengtafels

Mengtafel

Het binnenwerk anno 2004
foto’s © Niels Zack

Het binnenwerk anno 2004
foto’s © Niels Zack

Tijdens die eerste maanden werd er een proefopstelling gemaakt en kregen Ad Bouman en Juul Geleick van hoofdtechnicus Karel van der Woerd de opdracht om een pick-up voorversterker te ontwerpen voorzien van de nodige correctie mogelijkheden in verband met de vele soorten grammofoonplaten die we draaiden.

Proefopstelling

Kijk voor het verhaal van deze testperiode elders op deze site in het verhaal van Niels Zack, naar het stukje De originele Juul Geleick voorversterker.


het schema van de
speciale P U versterker

de print van de speciale P U versterker

De “oude” M24 recorder

We kregen ook gloednieuwe opname recorders, het werd de AKAI PT6011. Ze gingen de Telefunken M24 recorders vervangen die na vele jaren trouwe dienst “slechts” als afspeelrecorders gingen dienen.



de AKAI opname recorder

de AKAI console

Juul

Lex en Juul

De opstelling in de studio is goed te zien op de volgende foto’s in studio 4 die werd gedeeld door Juul Geleick en Sytze Gardenier. (Sytze zou later dat jaar bij Veronica komen).

De studio van Ad Bouman werd nog voorzien van een ‘galmplaat’, door Ad zelf gemaakt, die in veel programma’s te horen was.

En zo waren de studio’s ingericht. Ze werden officieus geopend door Mireille Mathieu in de eerste week van maart. Later gebeurde dat officieel met directie en aandeelhouders.



Nieuw adres Utrechtseweg

Reclame ITT-popknop

Gedurende het jaar verscheen er een mooie advertentie van de firma ITT-Schaub-Lorenz die een draagbare radio op de markt bracht met een z.g. popknop. D.w.z. je kon door middel van een voorkeur keuze knop een station instellen en in de advertentie stond dat dat Veronica moest zijn! Vandaar de naam popknop.


Maar terug naar waar het allemaal omdraait, programma’s maken!


De ploeg met vaste d.j.’s zag er in het voorjaar als volgt uit; vlnr: Hans Mondt, Chiel Montagne, Gerard de Vries, Tom Collins, Jan van Veen, Tineke, Rob Out en Lex Harding.

Hoe zag de programmering in januari 1969 eruit?

We zien daar elke Maandag-Woensdag- en Zondag -avond The Robbie Dale show staan. Dat zou nog tot juli duren waarna Robbie Dale bij Veronica vertrok om naar de TROS te gaan waar hij ook al een tv programma deed.
Hier een fragment van de Robbie Dale show van 17 maart 1969.


programmering
januari 1969

Robbie Dale Show


programmaleider
Jan van Veen


het beste uit Candlelight

Jan voor het planningbord

De Lex Harding show had in de begin maanden een nieuw item; ‘het beste uit Candlelight’.
Het was een uiterst succesvol programma dat Jan van Veen meestal samen met technicus Jos Hogen maakte elke vrijdagavond van 11 tot 12 uur. Luister naar het ‘het beste uit Candlelight’ zoals dat werd uitgezonden in de Lex Harding show van 14 februari 1969.

Jan van Veen was inmiddels gepromoveerd tot programmaleider en deed dus ook de planning van dj’s en technici.

Want bij Veronica was het vaak zo dat een dj liever met de ene technicus werkte ipv met de ander. Het was vaak een kwestie van elkaar aanvoelen. Want uiteindelijk was het maken van een programma een artistiek proces.


Zo waren er vaak vaste ‘koppels’ bijvoorbeeld:
Jan van Veen – techn. Ruud Westbroek-Jos Hogen
Lex Harding – techn. Ad Bouman-Juul Geleick
Rob Out – techn. Ad Bouman – Sytze Gardenier
Henk van Dorp – techn. Ad Bouman – Juul Geleick
Tineke – techn.- Ruud Westbroek – Arnold Vis
Tom Collins – techn. Jurg van Beem – Ad Bouman
... enz.

Hier een foto van een aantal technici tijdens de reünie op 31 augustus 2004; vlnr: Sytze Gardenier, Dick Bol, Ad Bouman, Nol Vis, Ruud Westbroek, Jurg van Beem, Juul Geleick en Atze Veenstra.



Het was gebruikelijk bij Veronica dat je als programmaleider ook nog programma’s maakte. Zo had Jan van Veen ook nog z’n lunch programma ‘Voor Jan voor alleman’.
Hier een stukje van 14 maart 1969 waarin Lex Harding aan het eind komt binnenlopen.
Lex deed ook nog steeds z’n middagprogramma tussen 2 en 4 uur.
Op 6 maart had Lex een bandrecorder mee naar huis genomen om z’n ‘opstaan ritueel’ vast te leggen hetgeen goed te horen is in het volgende fragment. Met daarin de bekende jingle; “Ome Lex ...opstaan.......het is 2 uur!!!!!”. Het was Stephan den Hengst, het kleine neefje van Lex.

Nee, de vervorming soms in de stem van Lex ligt niet aan de computer, het waren de kinderziekten in onze nieuwe studio.
Er waren nog meer van dat soort gevallen. Ad Bouman nam in de proefperiode in de nieuwe studio een Muziek Express op, maar niemand had nagedacht over het feit dat de opname frequentie karakteristiek van de nieuwe AKAI recorder niet overeenkwam met de weergave frequentie karakteristiek van de toen nog aan boord aanwezige Telefunken M24 recorders! Een boze brief van hoofdtechnicus aan boord José van Groningen was het gevolg en een niet om aan te horen programma dat werd uitgezonden!
Het weggaan van Joost de Draaijer in november 1968 zorgde voor een gat in de avondprogrammering dat in de meeste gevallen werd opgevuld door Lex Harding. Op een enkele uitzondering na zoals Robbie Dale die de Engelse top 20 presenteerde.
Het programma ‘Joost mag het weten’ dat om 19.00 uur stond geprogrammeerd werd eerst omgedoopt in ‘Hits, hot en haar door elkaar’ maar in januari 1969 ging het de Lexjo heten.
Het oudst bewaarde fragment is dat van 1 april.

Je kon het al horen in het fragment uit de Lexjo, Veronica sponsorde ook de races op Zandvoort. En het was een succes, de bezoekers aantallen op het circuit namen onder invloed van de publiciteit sterk toe.


Lexjo

Lex tijdens opname
Lexjo
Lex ontvangt van promomensen
van platenmij EMI/Bovema
(Kees Hellerman en Bob Bernards)
de nieuwste platen

De advertentie op de Top 40
van 5 april 1969
tbv het Racing team

 

 

 

 


Op 13 april 1969 monstert Dick Klees bij Veronica aan, hij gaat dan het nieuws aan boord van de Norderney verzorgen.


Nieuwslezer Dick Klees

Wat doe je Dick

Er dreigt muiterij op de Veronica

Tom Collins

Eind maart kondigde Eddie Becker z’n vertrek aan. Hij ging per 1 mei bij de VARA werken en in de krant stond te lezen dat z’n vertrek te maken had met de ontstane werksfeer sinds het aantreden van Jan van Veen als programmaleider.

Achteraf kunnen Ad Bouman en Juul Geleick zich niet zo veel herinneren van de door Eddie beschreven werksfeer. Hoewel er ongetwijfeld wel het een en ander speelde kunnen we ons niet aan de indruk ontrekken dat Eddie e.e.a. ‘gebruikte’ om z’n vertrek naar de VARA te rechtvaardigen. En dat vertrek werd hem destijds door de Veronica familie wel kwalijk genomen. Het vertrek van Eddie kwam nadat hij hersteld was van z’n ernstige auto ongeluk aan het eind van 1968. Een aantal mensen had de indruk dat we ‘een andere Eddie’ hadden terug gekregen. En het leiderschap van Jan van Veen zou pas veel later aanleiding geven tot problemen. Maar jammer was het wel dat Eddie vertrok.

Het programma OGM werd op de doordeweeksedagen overgenomen door Tom Collins.
In de weekeinden deed Chiel Montagne het ochtend programma onder naam ‘vrijblijvend’, een weinig tot de verbeelding sprekende titel die enkele maanden later werd gewijzigd in ‘Klaar wakker’.
Hier een promospot voor OGM door Tom Collins.


Promospot

Einde Veronica

Minder in?

In april verschenen er berichten dat de dagen van Veronica nu echt geteld zouden zijn, het kabinet de Jong zou een voorstel bij de tweede kamer indien dat de uitzendingen onmogelijk zou moeten maken.

Ook de luisterdichtheid liep wat terug ten opzichte van de naaste concurrent Hilversum 3. Dus ook de reklame opbrengsten liepen enigzins terug. Maar de directie maakte zich er niet al te druk over getuige dit bericht uit het Parool.

Omdat het vertrek van Eddie al in de lucht hing en ook Robbie Dale te kennen had gegeven te willen vertrekken werd er gezocht naar vervanging. Het werd Tom Mulder.
Hij werkte voor een reclamebureau en kwam zo in contact met Radio Veronica. Tom had een brede interesse in het medium radio en was een fan van de voormalige Britse zeezenders Radio London en Caroline.


 

Tom's eerste programma

Hier een stukje van het eerste programma dat Tom voor Veronica maakte en dat op 16 mei 1969 is uitgezonden.

In de programmering van juni 1969 is Klaas Vaak, volgens de overlevering is die naam hem gegeven door Henk van Dorp, voor het eerst terug te vinden. De naam Radio drama is door Klaas zelf verzonnen. Hij kwam eerst freelance in dienst en op 1 november werd dat een vast dienstverband voor een salaris van FL. 1000,- ( € 455,-) per maand.

Klaas (Tom) zou zich samen met Lex Harding ontwikkelen tot één van Nederlands beste d.j.’s.



Programma juni 1969

Klaas met leuke stropdas

Radio Drama


Chiel met sigaar

Chiel's Juxebox

Stan

Stan

Veronica’s Jukebox werd nadat Anouschka Veronica had verlaten door zo’n beetje iedereen bij toerbeurt gedaan. Maar gedurende het seizoen 68/69 werd Chiel Montagne de vaste presentator. Hij zou dat doen totdat Stan Haag in dienst kwam.
Stan Haag had al een imposante radio carrière bij die andere grote commerciële radio zender Radio Luxemburg achter de rug toen hij bij Veronica aanmonsterde.

Stan presenteerde z’n eerste Jukebox op 7 juni 1969 en zou dat tot de laatste uitzenddag bij Veronica blijven doen.

In juni toen Stan Haag kwam werd ook de programmering gewijzigd. Dit onder invloed van de wat terug lopende luistercijfers in de ochtend. Daarom werd besloten de programma’s Koffietijd en Kookpunt samen te voegen en de naam Sliep Uit te geven. Het was een idee van Henk van Dorp. Die was trouwens om Jan van Veen wat te ontlasten behulpzaam bij het programmaleiderschap.



Stan's Jukebox

Stan Haag in de studio

Programma juni 1969


Een succes werd Sliep Uit niet. Je kon horen dat de twee presentatoren min of meer tot elkaar veroordeeld waren, programmatisch lagen de ideeën van Gerard de Vries en Tineke te ver uitelkaar.


Tineke

Sliep uit

Gerard de Vries

Dagen geteld?

Luisterdichtheid

En ook in augustus doken er wederom berichten op dat het nu binnenkort toch echt gebeurd zou zijn met Veronica!Maar ondanks al die sombere vooruitzichten blijkt dat in augustus de luisterdichtheid zich weer positief begon te ontwikkelen.
Jan van Veen presenteerde op zondagmiddag altijd de Amerikaanse top 100 volgens het blad Billboard.
Hier een stukje van de Billboard USA top 10 uit de uitzending van 12 oktober.


Amerikaanse top 100

Billboard

Billboard
USA top 10

bron: ® Billboard TOP 10
SINGLES CHARTS 1955-2000 -
Record research

Op 17 oktober gaat de gehele Veronica familie naar Zweden. Eerst aan het eind van de dag met het vliegtuig naar Göthenburg en vandaar direct naar de haven en met de Thorline naar Amsterdam. De drive in show wordt ook ingeladen en de Engelse groep Grapefruit, die net met ‘Deep water’ een hit had, trad ook op aan boord.
Het werd een happening, wekenlang werd er in de programma’s gesproken over “Zweuden” ipv “Zweden”. Of de luisteraar dat altijd leuk vond was een tweede.


vlnr: José van Groningen
(hoofdzendertechnicus),
Klaas Vaak (Tom Mulder),
Lenny (receptioniste),
Tom Collins

vlnr voorgrond:
Klaas Vaak (Tom Mulder),
Dick Klees,
Roland van Pareren

Iemke Roos a/b van de Norderney
met Jan van Veen

Sytze Gardenier

Technicus Iemke Roos, die ook al een aantal jaren aan boord technicus was geweest, had Veronica in augustus na een konflikt verlaten.

Iemke werd opgevolgd door Sytze Gardenier. Dat gebeurde in november. Hij ging met Juul Geleick studio 4 bemannen. Volgens de overlevering ging de sollicitatie van Sytze op de typische Veronica manier, hij had geschreven op een advertentie, maar hij hoorde maar niets en op een dag ging hij gewoon langs en vroeg hoe e.e.a. nu zat. Nou, zei chef techniek Karel van de Woerd je kunt snel beginnen en Sytze was dus direkt aangenomen en kon z’n baantje bij een Bussumse RTV winkel opzeggen.


1 november 1969 zou een historische datum worden in de Nederlandse muziekgeschiedenis, op die dag nl werd de nummer 1 in de Veronica tipparade gebombardeerd tot de alarmschijf. Die werd overdag op z’n minst ieder uur gedraaid en de plaat was voorbestemd om dan ook in de Top 40 te komen. Het werd dus bijna altijd een hit. “bijna altijd”, want in het geval van bijvoorbeeld The Guess Who met No Time (7 maart 1970) kwam de plaat niet in de Top 40 vanwege de simpele reden dat het Alarmschijf werd maar de platenmaatschappij vergeten was om een hoeveelheid platen te persen. M.a.w. hij was niet leverbaar!

De eerste alarmschijf was “Oh well” van de Engelse groep Fleetwood Mac.

Dat was de eerste alarmschijf en een aantal alarmschijf jingles die in de loop van de tijd werden gebruikt.
Luister naar Lex Harding die speciaal voor onze website e.e.a. verteld over het ontstaan van de alarmschijf.

Een week later kwam de 1ste alarmschijf binnen in de Top 40 op de 15e plaats.



'Oh well'

Lex over het ontstaan van de alarmschijf

Dit is de hoes van de eerste alarmschijf, scan Will Rijs

artikel concurrentie

Eind november werd het steeds duidelijker dat er weer een nieuwe zeezender voor de Nederlandse kust zou gaan verschijnen. Een aantal kranten maakten er melding van.

Op 22 november werd er een bijzondere alarmschijf gekozen.
Het was er één van een trio dat zich Los Piratos noemde. In werkelijkheid waren het Jan van Veen, Rob Out en Lex Harding. Ze maakten een cover van een Amerikaans sukses van Steam- Na na hey, hey, kiss him goodbye. Jan, Rob en Lex noemden hun versie; Na na hey, hey.
Er werden in programma’s wel eens grappen over gemaakt die voor insiders bedoeld waren. Luister naar een aankondiging van Henk van Dorp op 25 november 1969 van Los Piratos, met in het achterhoofd dat de week ervoor Rob Out z’n auto in de prak had gereden.

In december komt technicus Atze Veenstra in dienst. Hij kwam bij de NOS vandaan en zou later bij Veronica te boek staan als een bijzonder goede technicus maar ook als een knutselaar met electronica. Hij maakte voor z’n studio een electronische programma timer met LED uitlezing! En dat vonden we toch wel erg handig. De andere studio’s waren n.l. nog voorzien van de vermaarde Junghans klok om de lengte van de programma’s te timen.

Atze en Klaas Vaak konden het samen goed vinden en werkten dus vaak samen. Hier een foto van het tweetal uit december 1969 in studio 2.



Los Piratos

bovenin de timer van Atze Veenstra

de Junghans klok

Klaas Vaak en technicus Atze Veenstra

Omdat het weer het niet altijd toeliet om de programmabanden over te brengen naar de Norderney werd er soms een programma van te voren opgenomen en voor de zekerheid naar het schip gebracht. Daar stond de band dan in een bandenrek te wachten tot de originele band niet aan boord was. We noemden dat een “paniekband”. Dat gebeurde ook in december. Op 2 december 1969 nam Henk van Dorp een “paniek Olifant” op. Hij had ook studenten in de studio en er ontspon zich een aardig gesprek. Luister maar.
We weten niet of deze “paniek Olifant” ooit is uitgezonden.



December was ook de maand waarin de eerste perikelen omtrent het programmaleiderschap van Jan van Veen intern wat duidelijker werden. Wat was het geval?
Er was besloten dat er gedurende de jaarwisseling een speciaal programma zou worden gemaakt. De presentatie werd gedaan door Henk van Dorp en de techniek door Ad Bouman en Juul Geleick. Als speciale gast werd uitgenodigd een oude vriend van Henk van Dorp, Henk Terlingen. Hij had tijdens de kerst in 1968 ook al eens meegewerkt. “Stiekem” weliswaar, want z’n baas bij de NOS mocht het niet weten! Want in die tijd was het niet toegestaan om bij “de piraat Veronica” te werken als medewerker van de NOS.
Maar uiteindelijk had Henk Terlingen daar maling aan en hij ging in op de uitnodiging van Henk van Dorp om mee te werken aan het programma dat zou worden uitgezonden tussen 02.00 – 06.00 uur in de nacht van 31 december 1969 en 1 januari 1970.
We schrijven “zou”, want uiteindelijk is het programma nooit uitgezonden omdat het door programmaleider Jan van Veen verboden werd! Henk Terlingen zou zich evenals in 1968 Hans van de Stad noemen.


De opzet van het programma was simpel, we nodigen wat leuke mensen uit in de studio die komen vertellen hoe het hun in 1969 vergaan is en hoe ze denken dat 1970 gaat worden.
Henk van Dorp was de centrale presentator en Henk Terlingen was interviewer en deed de nodige imitaties. Ook was er een grote drankvoorraad aanwezig. Het programma werd “semi-live” opgenomen. D.w.z. ook tussen 02.00 – 06.00 uur in de nacht, maar dan een paar dagen ervoor. Tot de gasten behoorde o.a.; Ton van Dijk (manager Zen), een aantal mensen van platenmaatschappijen, Karel Scholte (Veronica jazzjournaal), Chiel Montagne, Jaap Verweij (dir. Veronica), tante Em (vrouw Jaap Verweij), Peter van der Meij (autorij instructeur Juul), Cor Petrus (bedrijfsleider Universum), Tineke, e.a.

Voordat het programma begon was al duidelijk dat de drank wel eens een spelbreker zou kunnen worden tijdens de opname. Het taalgebruik in het programma was niet wat bij Veronica gebruikelijk was. De immer alerte Henk Terlingen, daar was verbaal bijna niemand tegen op gewassen! En er werden zaken aangeroerd die beter niet aangeroerd hadden kunnen worden.

Jan van Veen was ook in de studio en dreigde dat als dat zo door ging het programma niet zou worden uitgezonden! Maar de opnamen gingen gewoon door, want directeur Jaap Verweij was er ook en die maakte geen enkel bezwaar. Jan van Veen verliet daarop de studio, maar belde de dag erop naar Ad Bouman om alle banden te gaan afluisteren. Maar Ad en Henk van Dorp hadden daarvoor al de nodige passages gewist en vervangen door zeegeluiden danwel jingles.
Maar ondanks de zelfcensuur besloot Jan van Veen dat de banden niet uitgezonden mochten worden. Hij zou ze de dag erna wel door de wismachine halen zei hij.

Juul Geleick vond dat te ver gaan en besloot de banden “te redden” en andere tapes in de dozen te doen. En die banden zijn toen door de wismachine gehaald.
Wat Jan nooit geweten heeft is dat de banden daarna altijd door Juul en Ad bewaard zijn!. Het is pas in 1975 door Rob Out in z’n boek “Veronica één jaar later” geopenbaard.

Nog niet zolang geleden spraken Juul en Ad hierover met Jan van Veen en met de kennis van nu en de banden nog eens afluisterende denken we dat Jan van Veen destijds gelijk had!
Het programma was niet leuk voor de luisteraar en de drank was te hoorbaar aanwezig.

Hier is een montage van 7 min. van het bewuste programma, dat in z’n geheel nog nooit is uitgezonden.




Klaas live


Klaas Vaak en technicus
Ruud Doets
live aan boord

Omdat er nu dus geen programma was om te worden uitgezonden tussen 02.00 – 06.00 uur in de nacht van 31 december 1969 en 1 januari 1970 werd besloten om Klaas Vaak en Atze Veenstra naar boord van de Norderney te sturen om daar live te gaan uitzenden.

Aldus geschiedde. Klaas deed het Radio drama vanaf 23 uur tot 03.00 uur, waarna de zender de lucht uitging.


Hier een fragment van het Klaas Vaak radiodrama uit oudjaarsnacht 1969. Het begint met nieuwslezer Freek Simon.


 

Kerstkaart 1969

Kerstkaart 1969

En ook in 1969 verscheen er weer een mooie kerst/nieuwjaarskaart.





Lees verder in het volgende deel: 1970